Med fokus på utsidan.. (kvinnors i alla fall.. surprise!)

Chilenska kvinnor är vackra!

Jag har studerat kvinnorna nu i 4 månader för att försöka förstå hur det tänker angående skönhet och utseende här. Kvinnorna alltså. Om det kan jämföras med hur man tänker i Sverige, eller om det finns uppenbara skillnader.

En slutsats är den ovan nämnda, chilenska kvinnor är vackra! Med sitt långa bruna/svarta, fylliga hår, lockat eller plattat, sina bruna ögon och sina sydamerikanska drag och former. Så vackert, det är ett absolut!

Frågan som följer då är ju hur de känner sig och hur mycket fokus de lägger på utsidan för att fullborda detta skönhetsideal. Hmm.. spännande!

Det första jag vill nämna som en liten kuriosa är naglar och läppstift. Det är väldigt sällan man ser en chilensk kvinna utan läppstift och med fula naglar. Lärarna på skolorna, personal i affärer, affärskvinnor på stan, mammor med sina barn på armen, de har det alla. Vackra, långa, välstilade naglar och läppstift. En kuriosa.

För att fortsätta debatten vill jag berätta om något som jag tycker beskriver rätt väl hur kvinnor, eller framför allt unga tjejer förhåller sig till skönhet och utseendefokus och det är den tid som det läggs på utseendet.

Det ska fixas och pysslas precis hela tiden!

På bussen, i skolan, på stan, på caféet. Unga flickor lämnar inte huset utan sin sminkväska, lilla spegel, borste och plattång.

Ja baserar detta på det jag sett, särskilt på min upplevelse på Liceo Tecnico Feminino de Valparaíso, ett tekniskt gymnasium för tjejer. Jag spenderade ungefär tre veckor på denna skola i sex olika klasser för att lära mig om hur skolan undervisar i Sexualkunskap.

För er som undrar kan jag berätta att det kanske var ett snitt på 3 personer i varje klass på ca 20 som lyssnade på vad som undervisades. Resten av tjejerna satt och målade läpparna, målade naglarna, böjde ögonfransarna eller plattade håret (ja, de hade med sig plattången och använde den flitig både lektionstid och på raster!!). Ett beteende som förstummade mig och en disciplin som absolut inte existerade.

Men om man bortser från bristen på disciplin och fokuserar på temat så tycker jag att deras beteende säger någonting..

Kvinnans skönhet är något oerhört viktigt i Chile!

Senast idag satt jag i en micro upp till Montedonico bredvid en tonårstjej som så fort hon satt sig bredvid mig tog fram sin lilla spegel och ögonfransböjare och började piffa.

Jag vet att vi i Sverige minsann också lever efter skönhetsideal att leva efter som heter duga. Tjejer med sminkkittet i handväskan ser man ju dagligen i sköna norden med, men jag upplever det lite annorlunda. Det skönhetsidealet vi har i Sverige gäller alla; kvinnor, män, barn, hundar etc. Det jag ser här gäller kvinnorna. Männen har ingen särskilt känsla för stil generellt sett och jag har knappt sett en chilensk man spegla sig i ett skyltfönster ens än gång. I Sverige har vi väl TYP några av världens mest stilade, modemedvetna grabbar (källa, mina observationer). Bra eller dåligt/ bättre eller sämre får ni avgöra själva, jag summerar min observation.

I denna stund frågar jag mig i alla fall vad det här säger om pressen att vara vacker i Chile?!!

Min första logiska slutsats blir ju förstås det allmänt kända att Chile fortfarande är och lever i ett starkt patriarkat, där kvinnor ska vara vackra och sköta hem och barn medan männen jobbar. De unga tjejerna tar efter sina mödrars idéer (som förstås kommer från samhällsidealen) och de som inte har några moderförebilder tar efter samhällets normer.

En detalj som jag också vill nämna är något som min vän gjorde mig uppmärksam på som jag som västerlänning inte lagt märke till. Reklamen här på tv, reklampelare och annan marknadsföring på stan har bilder på kvinnor från västerland. That’s right. Inte många chilenare som får vara med i sina egna reklamfilmer. Mycket märkligt och såklart en påverkansfaktor.

JA, jag vet att man inte kan generalisera och jag hoppas ni förstår att jag gör ett överslag här av allt jag sett, ett genomsnitt. JA, jag vet att jag är speglad av min tidigare kunskap om att mansstyret fortfarande är starkt här och JA, jag kommer inte från Chile så kanske är denna slutsats baserad på överanalys från min svenska vinkel. Och, JA, jag vet, smink och utseende är inte alltid av det onda. Det är en konst med, fråga vilken make-up artist som helst. Men det är inte det det handlar om nu, det förstår ni nog. Det handlar om kravet, att “el machismo” fortfarande är så starkt här att de unga inte har något annat val än att tro att det är den enda sanningen.

Jag tycker bara att det är synd, så himla synd att flickor, unga och vuxna kvinnor inte tillåts vara naturligt vackra och måste känna denna utseendefixering. Indirekt. För vackra är dem..

Så himla vackra, precis som de är!

Jag tycker att detta utseendefokus är precis lika sorgligt i Sverige, för vi missar så mycket inre skönhet när vi bara tittar och tittar och lyssnar på medias bullcrap.

Låt oss all hjälpa och uppmuntra varandra att blunda för det yttre påtrycket och fokusera på våra vackra insidor..

..och vara lyckliga!

Leave a comment