Att åldras..

..kan betyda många saker.

Kris.

Ouppfyllda drömmar.

Uppfyllda drömmar.

Vilsenhet.

Säkerhet.

Att hitta sin egen plats i sin nya ålder.

Besvikelse.

Acceptans.

För mig betyder åldrandet utveckling.

Att ta mitt ansvar för det i livet som inte blivit som jag velat, ta den hjälp jag behöver för att ändra det. Få vägledning. Hitta vägar att styra vidare. Inte låta det gamla outtalade leva vidare i mig utan att värderas.

Det går inte ändra de förflutna. Det går inte spola tillbaka tiden. Jag kan inte påverka människors del i min process, deras inverkan på mig, på mitt liv som varit.

Men jag kan ta mitt ansvar nu!

Man får inte leva om sitt liv, det är det som är grejen” (Jonas Gardell)

Åldrandet för mig betyder att se tillbaka på tider jag saknar, med tacksamhet.

Det betyder att ta lärdom av det jag inte varit nöjd med, lämna det ofärdiga bakom mig, ta med mig det fina och gå framåt mot någonting nytt.

Terapi är underskattat.

Att få hjälp är underskattat.

Att förlåta är svårt, men underskattat.

Vi tuggar på, lever på.

Dagarna passerar, en efter en.

Men någonstans stannar vi upp.

Står still. Andas. Känner efter.

Återställer processen.

Att åldras betyder ansvar, för utveckling, för mognad, för att värdesätta rätt saker, för att stänga dörrar och öppna dörrar.

Och gå vidare mot nästa steg!

Bild tagen på Comfort City Hotel i Göteborg

Leave a comment